Tur til Sør-Amerika - Peru, Amazonas og Inca-riket 2006

I dette herrens år - 2006 - nærmere bestemt november / desember, ble vi med på en guidet gruppetur til Sør-Amerika, til Peru, Amazonas og Incariket. Turen gikk med norsk, meget dyktig reiseleder. og ble en fantastisk opplevelse. Turen startet med fly via Amsterdam, mellomlanding på Bonaire (en øy i de nederlanske Antiller) til Lima i Peru. En lang flytur, men verdt det når vi ser tilbake på alle opplevelser, og kontrasten i disse opplevelsene - fra flytende sivøyer på Titicacasjøen, Incaenes utrolige byggverk i fjellet i høyder over 4000 meter, regnskogen inne i Amazonas og til de mystiske "Nazca-linjene" i ørkenen, milelange geometriske linjer og figurer  laget av dype grøfter i ørkensanden. Ingen har hittil kunne gi en fornuftig forklaring på hva dette symboliserer, er det rester etter landingsplasser for fremmede fartøyer fra andre planeter, eller er det rituelle, religiøse symboler ?

I den oversikten som er laget nedenfor her er det tatt med bare ett bilde fra hver dag, med en kort beskrivelse.
Alle øvrige bilder fra turen er plassert som ett album for hver dag, og finnes i våre "De blå sidene" - du behøver bare å klikke på den linken som er angitt her for hver dag -
"Jeg vil se resten av bildene fra dag - -"

NB : Denne siden leses best ved "Full Skjerm modus" !

18.11.2006 20:13:11
Dag 2 - Lørdag 18. november:
Dag 1 gikk med til flyturen frem til Lima. Dag 2 reiste vi videre  med fly til Juliaca, og buss til Puno, en av byene som ligger på den store høysletten Altiplano, i nesten 4000 m. høyde. Puno ligger ved den store innsjøen Titicaca, sjøen er like stor som hele Rogaland fylke.Nå skal vi ta det med ro et døgn og akklimatisere oss for den store høyden.
Jeg vil se resten av bildene fra Dag 2
19.11.2006 18:57:2
Dag 3 - Søndag 19. november:
Sen frokost og en rolig dag med båttur ut på Titicacasjøen, der vi besøker de merkelige sivøyene der Uros-indianerne lever sitt tradisjonelle liv. Øyene er flytende, men forankret til bunnen av sjøen som er relativt grunn. På øyene lever det idag ca. 200 mennesker, og de dyrker bl. a. poteter der !
Jeg vil se resten av bildene fra Dag 3
20.11.2006 18:39:03
Dag 4 - Mandag 20. november:
Ny tur på Titicacasjøen, men denne dagen går vi i land på en "ekte" øy, Taquile - her lever Inca-indianerne sitt isolerte liv, upåvirket av det meste som har skjedd siden conquistadorene raserte Inca-kulturen for 500 år siden. Kvinnene vever bånd og belter i de vakreste fargesammensetninger.
Jeg vil se resten av bildene fra Dag 4
21.11.2006 15:59:03
Dag 5 - Tirsdag 21. november:
Idag kjører vi gjennom den vakre og frodige Urubamba-dalen, her lever Aymara-indianerne, og livnærer seg mye av ullproduksjon. Ullen får de fra sauer, lamaer og alpakkaer. Den fineste og dyreste ullen er "babyalpakka" og er fra første gang en alpakka klippes.
Jeg vil se resten av bildene fra Dag 5
22.11.2006 15:16:22
Dag 6 - Onsdag 22. november:
Vi utforsker Urubamba-dalen videre, og kommer over de første levningene er Inca-folket, og byene de bygget i fjellene opp til 4000 m. over havet.
Vi besøker bl. a. en saltgruve, der det utvinnes salt fra svært saltholdig vann som kommer opp fra jorden.
Jeg vil se resten av bildene fra Dag 6
23.11.2006 18:18:41
Dag 7 - Torsdag 23. november:
Dette var et av de store høydepunktene på turen - å besøke det legendariske Machu Picchu - den glemte Inca-byen langt inne i Andesfjellene, som et eventyrslott ligger den der på et høydedrag der regnskogen møter fjellkjeden, høyt over Vilcanota-elven. Byen som conquistadorene aldri fant.
Jeg vil se resten av bildene fra Dag 7
24.11.2006 16:30:06
Dag 8 - Fredag 24. november :
Idag besøkte vi igjen Machu Picchu - det krever mer enn en dag å utforske dette spennende  området. For de som ønsket og våget det var det mulighet til å bestige fjellet bak byen - Wayna Picchu.
Det kan jeg fortelle ble en ganske heftig opplevelse, og passet apsolutt ikke for de som er plaget av svimmelhet, eller høydeskrekk ! Vi ble selvfølgelig med, her er vi nesten ved toppen, resten får du se på bildene !
Jeg vil se resten av bildene fra Dag 8
25.11.2006 17:56:04
Dag 9 - Lørdag 25. november :
Idag reiser vi tilbake til Cuzco - det politiske og religiøse senteret for Inca-riket, som strakte seg fra Colombia i nord til Argentina og Chile i sør. Her får vi se flere eksempler på incaenes imponerende byggekunst - steinblokker på flere hundre tonn tilpasset hverandre med millimetermål i infløkte vinkler. Kort og godt ubegripelig.
Jeg vil se resten av bildene fra Dag 9
26.11.2006 18:26:20
Dag 10 - Søndag 26. november :
Fridag i Cuzco.  Men her var det mer enn nok av severdigheter å fordrive tiden med, så det ble en travel fridag.
Jeg vil se resten av bildene fra Dag 10
27.11.2006 21:29:56
Dag 11 - Mandag 27. november :
Vi reiser til et av de neste høydepunktene på turen - inn i Amazonas-jungelen, flyet brakte oss til byen Puerto Maldonado, i den sørligste delen av regnskogen. Buss og elvebåt videre til lodgen vår, som ligger ved en av bielvene til selve Amazonasfloden. Her bodde vi i bambushytter med åpne vegger rett ut til det fantastiske dyre- og fuglelivet !
Jeg vil se resten av bildene fra Dag 11
28.11.2006 17:56:12
Dag 12 - Tirsdag 28. november :
Hele denne dagen i regnskogen. Utflukt med fugle- oter- og alligatorsafari, besøk hos en ekte medisinmann som fortsatt praktiserer urbefolkningens eldgamle kunnskaper. Vi sovnet i de åpne hyttene våre til akkompagnement av brølapene som holdt sin konsert i berget bortenfor leiren.
Regnskogen kan ikke fullt beskrives - den må oppleves !
Jeg vil se resten av bildene fra Dag 12
29.11.2006 16:52:48
Dag 13 - Onsdag 29. november :
Etter frokost tar elvebåt og (skrangle-)buss oss tilbake til Puerto Maldonado, og flyet løfter oss videre over Andesfjellene til Lima, med mellomlanding i Cuzco.. Buss videre til en praktfull resort ved Stillehavskysten.
Snakk om kontraster !
Jeg vil se resten av bildene fra Dag 13
29.11.2006 15:07:33
Dag 14 - Torsdag 30. november :
En ny fantastisk naturopplevelse - tur ut til en av øyene i Ballestas-øygruppen som er blitt kjent for sitt enorme dyre- og fugleliv. Herfra eksporteres det tonnevis av guano (fugle-
gjødsel) til bl. a. Europa.
Jeg vil se resten av bildene fra Dag 14

15.12.2006 14:19:48
Dag 15 - Fredag 1. desember :
Et nytt høydepunkt på turen - de mystiske "Nazca-linjene"  i ørkenen , kjempestore geometriske milelange tegninger og figurer laget i form av dype grøfter i ørkensanden. Kan bare sees fra luften og ble oppdaget helt tilfeldig av en flyger for bare noen 10-år siden. Antas å være ca. 1500 år gamle, og stamme fra Nazca-kulturen.
Jeg vil se resten av bildene fra Dag 15
01.12.2006 17:48:50
Dag 16 - Lørdag 2. desember
Siste dag i Peru. Vi er tilbake i Lima og besøker bl. a. Gullmuseet. Vi besøkte også plassen der Tor Heyerdahl i 1947 seilte ut med Kon Tiki på sin 101 dagers og 8000 km. lange ferd over Stillehavet til Polynesia.