Rundreise i Egypt med Nilen-cruise 2004

Stedene fra vår egen bibelhistorie har lenge vært et av våre reisemål, og Egyptspesialisten
Pyramiden Reiser ble vårt selskap denne gang. Meget bra opplegg med dyktige reiseledere og
guider - så i april dette året var vi igang -
                                                                   Dag 1 :
Med mellomlanding i London og i Sharm el Sheikh var vi fremme i Luxor  der vi ble møtt av reiselederne fra Pyramidene Reiser og kjørt direkte til innsjekking  på hotellbåten, for å starte på en ukes Nilen-cruise dagen etter. Båtturen krysser Nilen fra bredd til bredd, og vi går på land og besø- ker de kjente stedene.
Her lå over 40 båter på rekke og rad   Noen virkelig flotte hotellskip

Dag 2
I dag besøker vi Karnak og Luxor Templer, disse forteller mye om Egypts historie både i ord og bilder – hugget i steinen som templene er bygget av.    Luxor Tempel ligger midt i byen og skaper med sin flotte belysning en magisk stemning.     Middag med underholdning om bord på båten om kvelden

Inngangen til Luxor Tempel   Er dette to egyptologer - eller ?
                                         Jeg vil gjerne se resten av bildene fra dag 2

Dag 3 :
Besøk i Kongenes Dal om formiddagen, der vi kan gå inn i de gamle faraoiske gravstedene. Disse er mer enn 3500 år gamle, men har veggdekorasjoner som med sin vel bevarte fargeprakt ser nesten nye ut. Dette på grunn av at de ikke er blitt utsatt for lys og forurensninger. Inngangen til dalen voktes av de to Memnon-kolosene. Gravtempelet til Dronning Hatshepsuth skaper fremdeles beundring på grunn av sin enestående arkitektoniske utforming.

De to Memnon-statuene vokter dalen   Hele Hathsepsuth`s tempel er hugget ut i fjellet.
                                            Jeg vil se resten av bildene fra dag 3

Dag 4 :
Vi tar hest og vogn gjennom Edfus travle gater og besøker et av Egypts best bevarte templer, Edfutempelet, som er tilegnet falkeguden Horus.

Hesteskyss var det nok av tilbud på  Edfutempelet var under reparasjon, men vi fikk se det.
                                              Jeg vil se resten av bildene fra dag 4

Dag 5 :
I dag besøker vi en fredelig øy der vi finner det nydelige Philae-tempelet, tilegnet den vakre gudinnen Isis. Tempelet ble flyttet hit da man bygget Aswan-demningen, ellers ville tempelet idag stått under vann. Vi er nå kommet helt opp til Aswan-demningen og ”Nassersjøen”, den store innsjøen som ble dannet av demningen fikk dette navnet fordi det var Nasser som den gang fikk ideen

Vakre ornamenter ble reddet fra vannmassene   Aswandemningen - 1,5 km. lang og 100 m. høy
                                                Jeg vil se resten av bildene fra dag 5

Dag 6 :
Vi tar en tur på Nassersjøen med en ”Feluka” – Egypternes karakteristiske seilbåter. Disse ligger på rekke og rad for å kapre turister. Turen går til en Nubisk landsby, nubierne er det folket som bodde der Nassersjøen nå har oversvømmet landet. Folket måtte flytte og fikk tildelt nye bostedsområder  inne i ørkenen der de har bygget sine små landsbyer. Turen fra sjøen og inn til denne lansbyen går på kamelryggen – enda en ny og uvant opplevelse. På ettermiddagen starter  turen på Nilen tilbake til Luxor, og underveis gjøres et opphold ved Kom Ombo – et av Egypts to dobbelttempler.

En tur med en Feluka er morsomt   Det er greit så lenge kamelen ligger ned -
                                             Jeg vil se resten av bildene fra dag 6

Dag 7 :
En reise på Nilen er en revy av folkeliv, kultur og natur -  der du som publikummer lar scenen passere forbi mens du nyter slaraffenlivet om bord på båten.
Tilbake i Luxor litt byvandring i gamle bydeler.

Landskap, natur og miljø bare gled forbi - som en revy    Og vi nøt livet på øverste dekk
                                             Jeg vil se resten av bildene fra dag 7

Dag 8 :
I dag sjekker vi ut fra båten og reiser med fly til Kairo, derfra videre med buss til Alexandria

Slik parkerer man i Kairo - er det så nøye ?   Alle trår til når det trengs, å hjelpe er en selvfølge
                                                Jeg vil se resten av bildene fra dag 8

Dag 9 :
Utflukter i Alexandria.   Vi opplever både gresk og romersk historie ved besøk i det gresk-romerske museet og i Det RomerskeTeateret – det ble oppdaget og gravd frem igjen i 1960-årene

Her sitter gutta og koset seg  med sine vannpiper   Det Romerske Teateret
                                              Jeg vil se resten av bildene fra dag 9

Dag 10 :
I dag besøkes det byggverket som blir på folkemunne blir kalt ”Det åttende underverk”, biblioteket i Alexandria. Dette er blitt kjent over hele verden, og er  tegnet av norske arkitekter.

Et litt underlig byggverk - men egentlig også stilig   Ikke noe å si på lyset her inne
                                               Jeg vil se resten av bildene fra dag 10

Dag 11 :
Buss tilbake til Kairo, og innsjekking på Hotell Zoser

Ørkenveien - "Desert Road" fra Alexandria til Kairo   Svømmebassenget lå i bakgården
                                                Jeg vil se resten av bildene fra dag 11

Dag 12 :
Turen går nå til Pyramidene i Giza, disse kolossale byggverkene som ble bygget for mer enn 4500 år siden. Foran pyramidene står Sfinksen og vokter over området. Vi besøker også et gravkammer i den store Keops-pyramiden

Beviset på at vi har vært der !  Sfinksen -
                                              Jeg vil se resten av bildene fra dag 12

Dag 13 :
Denne dagen er satt av til å bli nærmere kjent med Kairo – vi besøker Nasjonalmuseet, her finnes  ufattelige rikdommer,  noen så gamle som 5000 år. De mest kjente gullskattene er fra Tuth Ankh Amons gravkammer som ble gjenoppdaget i 1922. Vi besøker også basarområdet Khan el Khalili.

I Nasjonalmuseet finnes ufattelige mengder av rent gull og rikdommer - mye av dette fra Tuth Ankh Amon
                                              Jeg vil se resten av bildene fra dag 13

Dag 14 :
Vi reiser med buss over Suezkanalen og inn i ørkenområdene på Sinaihalvøya. Vi stopper ved St. Katharina- klosteret, kjent fra Det Gamle Testamentet, og et av de eldste klostre i verden som enda er i bruk. Det inneholder et av kristendommens eldste bibliotek og samling av ikoner. Det var her Moses fikk befalingen fra Gud om å hente sitt folk fra slaveriet i Egypt og føre dem tilbake til ”Det forjettede land” – Kanaaen. Vi besøkte også Mosesfjellet og stedet der han skrev steintavlene med ”De ti bud”. Og vi så treet som har fått betegnelsen ”Den brennende busken”. Under den lange bussturen gjennom Sinaiørkenen, forbi flere beduinerlandsbyer, kom vi ut for en veritabel sandstorm, nesten som en ekte norsk snøføyke. Sent på ettermiddagen var vi fremme i Sharm el Sheikh, der vi neste dag fløy hjem

Her fikk Moses befalingen fra Gud om sitt folk  En veritabel sandstorm overrasket oss på ørkenveien
                                               Jeg vil se resten av bildene fra dag 14

Jeg vil vite mer om Egypt, Nilen, byer og steder der, og om turer dit